Заданне 1. Спалучыце паронімы заспакаяльны – заспакоены – заспакойлівы
з адпаведнымі ім словамі.
Максімальная колькасць балаў –
5.
Словы:
вестка, дзіця, кроплі, лекі, пакупнік,
пасажыр, песня, словы, сродкі, угаворы.
|
|
заспакаяльны
|
|
заспакоены
|
|
заспакойлівы
|
Заданне 2. Устанавіце адпаведнасць
паміж тэрмінамі, якія прапаноўваліся ў 20-я гг., і іх сучаснымі варыянтамі.
Адказ запішыце ў форме літарна-лічбавага спалучэння.
Максімальная колькасць балаў –
3 (0,5 за правільна вызначаную пару).
Тэрмін 20-ых гадоў ХХ ст.
|
Сучасны адпаведнік тэрміна
|
А.
зельнік
|
1.
гібрыд
|
Б.
мяшанец
|
2.
паразіт
|
В.
прысваенне
|
3.
гербарый
|
Г.
чужаед
|
4.
інтэрмедыя, інтэрлюдыя
|
Д.
паміждзея
|
5.
гармонія
|
Е.
суладжванне
|
6.
асіміляцыя
|
Правільны
адказ:
|
Заданне 3. Аднавіце і запішыце літаратурныя
формы слоў, якія ў дыялектным маўленні змяніліся пад уплывам узаемнай
перастаноўкі гукаў у межах аднаго слова (метатэзы).
Максімальная колькасць балаў –
5
сыродаўка
|
|
жараванак
|
|
жорваны
|
|
ганавіцы
|
|
праківа́
|
Заданне 4. Устанавіце адпаведнасць паміж запазычанымі словамі і іх беларускімі
адпаведнікамі, прыведзенымі ў “Беларуска-расійскім слоўніку” М. Байкова і
С. Некрашэвіча (1925 г.). Адказ запішыце ў форме літарна-лічбавага
спалучэння.
Максімальная колькасць балаў –
4 .
Запазычаныя словы
|
Адпаведнікі да запазычанняў са слоўніка М. Байкова і
С. Некрашэвіча
|
А. індэкс
|
1.
змеснік
|
Б. апельсін
|
2.
дзівота
|
В. лібрэта
|
3.
абеліск
|
Г. вастраслуп
|
4.
азначнік
|
5.
аранжык
|
|
Літарна-лічбавая адпаведнасць:
|
Заданне 5. Запішыце значэнне
фразеалагізмаў. Укажыце, якія ўяўленні або з’явы рэчаіснасці ляжаць у іх
аснове.
Максімальная колькасць балаў –
3 (за значэнне фразеалагізма – 0,5,
за тлумачэнне іх паходжання
- 0,5).
1) адным мірам мазаны:__________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) вомегам вылазіць:_____________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3) дарогу перабягаць:_____________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 6. Запішыце назоўнікі ў прапанаваных формах.
Максімальная колькасць балаў –
5.
Назоўны склон, адз. лік
|
Родны склон, адз. лік
|
Родны склон, множны лік
|
выхавацелька
|
||
шасцярня
|
||
грэбень
|
||
рагавень
|
||
свердзел
|
Заданне 7. Запоўніце табліцу, аднавіўшы адносіны паміж
фразеалагізмамі і іх значэннем.
Максімальная колькасць балаў –
5.
Фразеалагічны адпаведнік
|
Значэнне фразеалагізма
|
‘драмаць седзячы’
|
|
Калі з роду
баравік, то лезь, браце, у кошык.
|
|
‘вельмі даўно’
|
|
Ні
села ні пала
|
|
‘невядома калі; ніколі’
|
Заданне 8. Назавіце спосаб утварэння прыведзеных слоў.
Запішыце ўласныя прыклады, якія адпавядаюць вызначанай папярэдне
словаўтваральнай мадэлі.
Максімальная колькасць балаў –
4.
Слова для аналізу
|
Спосаб словаўтварэння
|
Уласны прыклад па вызначанай мадэлі
|
знешне
|
||
знізу
|
||
зноў
|
||
змястоўна
|
Заданне 9. Запоўніце табліцу, указаўшы ролю слова калі
і тып сказаў, у якіх яно ўжываецца.
Максімальная колькасць балаў –
6.
Сказ
|
Тып сказа
|
Роля слова калі
|
1. У той дзень, калі яны сустрэліся, зацвіла
чаромха.
|
Злучальнае слова
|
|
2.
|
Складаназалежны з даданай дапаўняльнай
|
|
3. Яму
было вядома, калі прывязуць новыя падручнікі
|
||
4.
|
Складаназалежны з даданай акалічнаснай умовы
|
Злучнік
|
Заданне 10. Складзіце з кожным словам па
два сказы: у першым сказе ўжывайце слова ў ролі самастойнай часціны мовы, у
другім – у ролі прыназоўніка.
Максімальная колькасць балаў –
5.
Абапал,
наперадзе, паблізу, упоперак, пасля.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 11. Дзеясловы апанаваць,
апаніраваць, пасаваць, пасіраваць, параваць, парыраваць запішыце замест
пропускаў ў адпаведнай форме ў наступныя сказы:
Максімальная колькасць балаў –
4.
1.
Тонкія рысы твару неяк не _____________________
да такога дужага асілка, якім быў Андрэй. 2. Сваім хуткім наступленнем
партызаны ___________________ ўдар ворагаў.
3.
Штосьці на гэты раз стрымала Сашу, ___________________
яго звычайную рашучасць.4. Каб папярэдзіць падзенне або няшчасны выпадак падчас
выступлення Вольгі на турніку, Максім уважліва
__________________ яе. 5.______________________ дысертацыю
маладога даследчыка два вядомыя дактары філалагічных навук.
6.
Вада знаходзіцца ў стане вечнага руху. Ад сонца яна _________________, з пары робяцца хмары, з хмар робіцца дождж.7.
Калі ж ___________________ ганчакі,
воўк агрызнуўся, шчэрачы клыкі.8. Падчас гульні ў карты Юрка часта ___________________.
Заданнне 12. Перакладзіце на беларускую мову. Словазлучэнні запішыце ў левы слупок,
а спалучэнні слоў, якія не з’яўляюцца словазлучэннямі, – у правы.
Максімальная колькасць балаў –
5.
В зависимости от сведений, благодаря
соседу, не обращать внимания на жару, в течение зимы, исходить из соображений,
ответить на запрос, исходя из соображений, благодарить товарища, наподобие гриба,
испытать беду.
Словазлучэнні
|
Спалучэнні слоў
|
Заданне 13.
Складзіце са слоў сказы і аб’яднайце іх у тэкст. Запішыце. Вызначце і ўкажыце
стыль тэксту.
Максімальная колькасць балаў –
6 (5 - за афармленне тэксту, 1- за стыль)
Мова, слова, фраз…лагізм, прыка…ка,
прымаўка, гэта, абагульнен…е, узв…лічэнне, апаф…з, урачыстасць, тры…мф,
ч…лавечы, думка, які, здаўна, прыцяг…ваць, с…бе, увага, вучоны, усе, цікаўныя,
людзі, спрабаваць, разабрацца, сутнасць, гэты, тварэнні, чалавечы, дух,
ускрыць, механізмы, якія, рэгуляваць, жыц…ё, і, смерць, мова, працэс,
функцыянавання, яна, асобныя, выразы, і, словы, зразумець, на, падстава, якія,
заканамернасці, заснавана, сакральны, формула, які, прапускаць, адзін,
значэнне, затрымліваючы іншыя.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 14. Суаднясіце словы і прыведзеныя
значэнні.
Максімальная колькасць балаў – 3.
А) тэрцэт
Б) трыпціх
В) трылогія
Г) трыа
Д) дактыль
Е) амфібрахій
|
1)
тры адносна самастойныя творы, якія аб’ядноўваюцца ў адзіны цыкл агульнасцю
задумы, галоўных герояў, пераемнасцю сюжэта;
2) трохскладовая
стапа, дзе націскным з’яўляецца першы склад;
3) трохрадкоўе;
4) ансамбль з трох
выканаўцаў;
5) паэтычны твор з
трох адносна самастойных вершаў;
6) трохскладовая
стапа, дзе націскным з’яўляецца другі склад.
|
А = ___, Б = ___, В = ___, Г = ___, Д = ___, Е = ___.
Заданне 15. Устаўце прапушчаныя
словы. Запішыце назву твора, псеўданім і сапраўднае імя аўтара.
Максімальная
колькасць балаў – 8 (1 бал за кожны правільны адказ).
З легендаў і казак былых пакаленняў,
З калосся __________ жытоў і пшаніц,
З сузор'яў і сонечных цёплых праменняў,
З грымучага ззяння бурлівых крыніц,
З птушынага шчэбету, шуму дубровы,
І з гора, і з радасці, і з усяго
Таго, што лягло назаўсёды ў аснову
Святыні народа, бяссмерця Яго, -
Ты выткана. дзіўная родная мова.
Няма на зямлі таго шчасця і гора,
Якога б ты нам перадаць не магла.
Няма такіх ________, глыбокага мора
І гор, праз якія б ты не правяла
Мяне на радзіму, туды, дзе сягоння
Стаіць акрываўлены вораг з пятлёй
Над спаленай хатай, над родным загонам,
Над _____________ і над песняй маёй, -
Над тым, што было і што век будзе вольным.
Народ пранясе цябе, родная мова,
Святлом ______________ у сэрцы сваім
Праз цемру і годы змаганняў суровых.
Калі ж ападзе і развеецца дым
І нівы васкросшыя закаласяцца, -
Ізноў прашуміш ты вясновым дажджом,
Ізноў зазвініш ты у кожнай хаце,
_________________ дасі іх сярэбраны гром
І вусны расквеціш усмешкай дзіцяці.
НАЗВА
ТВОРА:________________________________________
ПСЕЎДАНІМ:__________________________________________
САПРАЎДНАЕ ІМЯ АЎТАРА:____________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий